קורסים מומלצים

מרצת הקורס: ד"ר עדי ארליך
מספר הקורס:
 100.1279, שיעור בחירה, ללא דרישות קדם; הקבלה מותנית באישור המרצה ועל בסיס מקום פנוי.
ניקוד: 2 נ"ז, הציון מורכב מהשתתפות פעילה והגשת דו"ח מסכם בתום החפירה
הקורס יתקיים במהלך שבוע רצוף של חמישה ימים, באחד מארבעת המחזורים בקיץ 2018, בין התאריכים 12 לאוגוסט עד 6 בספטמבר.
מחזור ראשון: 12-16 באוגוסט, מחזור שני: 19-23 באוגוסט, מחזור רביעי: 26-30 באוגוסט, מחזור חמישי: 2-6 בספטמבר

מי שנרשם צריך למלא טופס פרטים ולציין את המחזור המועדף עליו. פתיחת המחזורים והמקום בהם תלויים במספר הנרשמים. אנא שימו לב ללוח השנה ולשיקולים אישיים, בחינות, קורסים מקבילים, חגים, והירשמו למועד בו תהיו פנויים. ניתן להירשם לחלק את הימים על פני יותר משבוע.
בנוסף יתקיים חצי יום הכנה מרוכז ובו יתקיימו הרצאת מבוא וסיורים באתר. ההשתתפות ביום המרוכז ובימי החפירה היא חובה.
הקורס נועד להכיר את המחקר הארכיאולוגי בשדה ושיטותיו באמצעות חפירת אתר מרכזי בארץ ישראל מהתקופה הרומית.
זהו המחזור החמישי של קורס המהווה חוויה לא שגרתית של פעילות ולמידה מחוץ לכיתה ותוך כדי עבודת שטח, הרצאות וסיורים. במהלכו נכיר שיטות חפירה, מדידה וטיפול בממצאים, ונלמד על חיי היומיום באתר בעת העתיקה.


החפירה תתקיים בשטח הגן הלאומי בית שערים, בגבעת שיח' אבריק. מטרת החפירה היא לחשוף את בית שערים העתיקה שהייתה עיירה יהודית בתקופה הרומית והביזנטית ומקום מגוריו של רבי יהודה הנשיא עורך המשנה. החפירה תשפוך אור על תולדות האתר ואופיו לאורך השנים, ותברר את הקשר בין העיירה לבית הקברות המפורסם שלה ששימש את יהודי ארץ ישראל והתפוצות.

החפירות יערכו בימים ראשון עד חמישי. החפירות יחלו בשעה 6:00 ויימשכו עד  14:30 או 15:00, כולל ארוחת בוקר בשטח, שטיפת חרסים בצהריים, ופעילות לימודית אחר הצהריים בחלק מימי החפירה (עד השעה 15:00). לאחר הפעילות ניתן לשוב הביתה ולהגיע באופן עצמאי למחרת, או להישאר ללון במעונות מכללת אורנים בעלות נמוכה למעוניינים (בהרשמה מראש). הגעה עצמאית מהבית לאתר דורשת רכב או תיאום עם חברים לגבי הסעה.
אופי העבודה: החפירה כוללת עבודה פיזית בשטח תחת צל חלקי (סככות), כולל עבודה עם כלים גדולים, חפירה בכלים קטנים, ניפוי, שטיפה, רישום ועבודות נוספות.
מי שנרשם צריך למלא טופס פרטים ולציין את המחזור המועדף עליו. פתיחת המחזורים והמקום בהם תלויים במספר הנרשמים. אנא שימו לב ללוח השנה ולשיקולים אישיים, בחינות, קורסים מקבילים, חגים (בראשית ספטמבר יש חג מוסלמי ודרוזי), והירשמו למועד בו תהיו פנויים.

שימו לב! ההרשמה כוללת שני שלבים: רישום לקורס דרך הרוח כרגיל, ושליחת טופס הרשמה למרצה ובו פרטים ובחירת מחזור מועדף.

על פי דרישת האוניברסיטה, כתנאי להשתתפות בחפירה יש להציג אישור רפואי
פרטים נוספים וקישור לטופס הרשמה לקורס ניתן למצוא תחת לשונית "קורסים מומלצים" באתר התוכנית 
http://woh.haifa.ac.il/index.php/lecturers-2 .
לפרטים ושאלות נוספות נא לפנות לד"ר עדי ארליך,
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


ההרשמה לקורס תתאפשר דרך מזכירות תוכנית 'דרך הרוח'
arch.excavation1  arch.excavation2



לא מפורסם
מרצה הקורס: פרופ' עירית מאירHL
מספר הקורס: 100.1560
ניקוד: 2 נקודות זכות

מועד הקורס: סמסטר ב', תשע"ז, קורס מתוקשב במלואו

למיטב ידיעתנו, המין האנושי הוא המין הביולוגי היחיד שיש לו מערכת תקשורת סימבולית ומורכבת, שאינה נטועה ב'כאן ועכשיו' ואינה מוגבלת לנושאי שיח מסוימים – השפה האנושית. כיצד התפתחה מערכת תקשורתית שכזו? האם היא התפתחה בתהליך איטי ואחיד? לחלופין, האם היו מספר אירועים של "קפיצת מדרגה"? האם ניתן לתארך את שלבי התהליך או האירועים הללו? האם התפתחות השפה קשורה להתפתחות יכולות קוגניטיביות וחברתיות אחרות של המין האנושי, כדוגמת ייצור כלים, יצירת אומנות (ציורי קיר, פסלונים ותכשיטים), מנהגי קבורה ועוד? כיצד קשורה התפתחות השפה למבנה החברתי של חברות אנושיות? כיצד התפתח מגוון השפות שקיים כיום על פני כדור הארץ, וכיצד קרה, לדוגמא, ששפות המדוברות כיום בהודו ובחלקים נרחבים של אירופה התפתחו משפה עתיקה אחת? שאלות אלו הן מהתעלומות המסקרנות והמאתגרות ביותר בהבנת התפתחותו של המין האנושי.
בקורס נתייחס לשאלות אלו ממבט רב-תחומי, הכולל שיתוף פעולה בין ארבעה חוקרים מארבעה תחומי ידע שונים: בלשנות, ארכיאולוגיה, אנתרופולוגיה ואבולוציה, ונבחן כיצד הסתכלות רב-תחומית שכזו יכולה לתרום למחקר אודות סוגיה מורכבת ומרתקת זו. 

לא מפורסם
מרצה הקורס: פרופ' רותם קובנרP12
מספר הקורס: 100.1502
ניקוד: 4 נקודות זכות

מועד הקורס: סמסטר ב', תשע"ז, יום ג', 09:00-12:00

הקורס עוסק בהיבטים הפסיכולוגיים של החברה ביפן ותבניות ההתנהגות שלה, עם עניין מיוחד באישיות היפנית. בחלקו הראשון של הקורס נסקור תיאוריות העוסקות בהשפעות תרבות על אופי לאומי ונבחן את הגורמים השונים המשפיעים על הפסיכולוגיה וההתנהגות ביפן. בחלקו השני, נמנה את ההיבטים ההתנהגותיים השכיחים והאבנורמלים של היחיד והחברה ביפן ונבדוק את השלכותיהם על מצבים שונים כגון התנהגות בזמן משבר ויחסים עם זרים.

לא מפורסם
מרצה הקורס: ד"ר איתמר תיאודורp13
מספר הקורס: 100.1232
ניקוד: 2 נקודות זכות

מועד הקורס: סמסטר ב', תשע"ז, יום א', 18:00-20:00

להינדואיזם ספרות רחבה ועמוקה הכוללת קלאסיקות עולמיות כדוגמת האופנישדות, המהאבהרטה, הבהגווד גיטא, הפוראנות ועוד. אלה יצירות המשלבות מיסטיקה, הגות, רוחניות חכמה, ואף דרמה ואינטריגות. הקורס עוסק במבחר מהיצירות האלה, וכולל קריאה בטקסטים מתורגמים לעברית ולעיתים גם לאנגלית. לא נדרשת היכרות קודמת עם הנושא.

לא מפורסם
מרצה הקורס:דר' איתן בולוקןp11
מספר הקורס: 100.1606
ניקוד: 2 נקודות זכות

מועד הקורס: סמסטר ב', תשע"ז, יום א', 16:00-18:00

בקורס זה תבחן  תולדות מסורת הזן משורשיה הבודהיסטיים בהודו, דרך ביסוסה הממסדי בסין ועד להתפתחותה והשפעתה הנמשכת על הפילוסופיה היפנית. בתוך כך, נכיר את צמתי המפתח אשר הבנו את מסורת הזן כדרך דתית רעננה ומקורית, לעיתים אף חתרנית, אשר נוכחת היטב גם במכלול האמנותי של תרבויות מזרח-אסיה. חלקו האחרון של הקורס יוקדש לשאלת הדיון המשווה בין עקרונות פילוסופיים זן בודהיסטיים ובין עקרונות דומים להם מעולם היהדות.

לא מפורסם
מרצה הקורס: ד"ר יונתן בן דב   teva1
מספר הקורס: 100.1046
ניקוד: 2 נקודות זכות

מועד הקורס: סמסטר ב', תשע"ז, יום ב', 12:00-14:00

התנ"ך נתפש בדרך כלל כספר של חוקים והיסטוריה, ויש אף הטוענים שהתנ"ך מבקש להרחיק את קוראיו מן הטבע כדי למנוע פולחן לשמש ולירח ולשאר יסודות. אבל קריאה בתנ"ך תגלה שיש בו עניין עמוק בטבע ובעל מה שקשור בו. כל הטענות הגדולות של התנ"ך על הסדר שראוי לשרור בעולם לוקחות בחשבון את הטבע ומשלבות אותו בטיעוניהן. יסוד חשוב במיוחד הוא הניגוד בין טבע לתרבות, שהוא מרכזי במיוחד בתנ"ך. על מנת להבין טוב יותר את היסוד הזה, יש להכיר כמה יצירות ספרותיות ואמנותיות מן המתיולוגיה של המזרח הקדום: מבבל, מצרים ואשור. נקרא מבחר קטעים מהתנ"ך: סיפורים, מזמורים, חוקים פולחניים, נבואות, ושירים מיתולוגיים שנשזרו בו. נכיר את האיום של הטבע ואת כוחו החיובי גם יחד.

לא מפורסם
מרצה הקורס:דר' רון פוקסgreat exhibition 03 gty 2
מספר הקורס: 100.1081
ניקוד: 2 נקודות זכות
מועד הקורס: סמסטר ב', תשע"ז, יום ד', 14:00-16:00

הקורס סוקר את תולדות התכנון של ביתני תערוכה שזכו למעמד איקוני, החל מהביתן הנודע, "קריסטל פאלאס" בלונדון 1851, ועד ימינו.
אלה ביתנים שאפשר לראות בהם הצהרות של חזון ארכיטקטוני.
בבחינת הבניינים הללו, הקורס ינסה לעמוד על החיבור בין אידיאלים ארכיטקטוניים, אפשרויות טכנולוגיות והנסיבות של הרגע ההיסטורי הנתון.
בדרך כלל כל שיעור יתמקד בביתן אחד.

לא מפורסם
מרצת הקורס: פרופ' עמוס מגד
מספר הקורס:
 100.1729

ניקוד: 4 נקודות זכות
מועד הקורס: סמסטר א', תשע"ח, קורס מתוקשב במלואו

 על פי אומדנים של האומות המאוחדות, 48 מיליון איש ואישה וילדים מצויים כיום במצב של עבדות מלאה ברחבי העולם. תופעת העבדות המודרנית כוללת בחובה מגוון נרחב של תופעות אותן נוכל לסווג בבטחה כעבדות לכל דבר ועניין. הן כוללות, בין השאר, שיעבוד של ילדים לעבודות פרך בדרום מזרח אסיה, שיעבוד מלא של נשים ונערות צעירות לתעשיית המין, ושיעבוד-של-חוב. העבדות איננה פוסחת על זרם הפליטים מאזורי המלחמה המגיע לחופי אירופה בימים אלה. מתברר שבמהלך  השנתיים האחרונות, כעשרת אלפים ילדים שהגיעו עם הפליטים ללא הוריהם נחטפו באיטליה ובמדינות נוספות על ידי גורמי פשע לצורך ניצולם בעבודות עבדות ולתעשיית המין. השיעור בוחן לעומק את עלייתו של מושג העבדות והתפתחותם של המבנים הכלכליים והחברתיים הקשורים בו, בעולם העתיק של יוון ורומא ובמזרח הקרוב הקדום; בצורות מגוונות של עבדות בצפון ובדרום מזרח אסיה; עבדות ביבשת אפריקה ובמרחב הים התיכון; בסחר העבדים הטרנס-סהרי; בסחר העבדים הטרנס-אטלנטי ובעבדים ומשוחררים ביבשת אמריקה הצפונית והדרומית; ולבסוף, בצורות חדשות ומתחדשות של עבדות במאה ה-21. הקורס בנוי באופן כרונולוגי, ובהתאם לתרבויות השונות, אך, בכל אחת מתרבויות אלה יושם דגש על מאפיינים ייחודיים ותופעות בולטות המחריגות את המקומי משאר המאפיינים הכלליים יותר של העבדות.